Workshops voor professionals: leerzaam en amusant!
In elke klas zit (gemiddeld) één hoogbegaafde leerling. Voor deze leerlingen bestaan op school wellicht aparte programma’s, die zich buiten de klas afspelen. Maar daarna komen zij weer in de klas. En dan kun je als leerkracht tegen een aantal zaken aanlopen. Daarover (en vooral wat je dan kunt doen) gaan mijn workshops. Ze zijn interactief, inhoudelijk en praktisch, zodat je alles wat je leert meteen in de praktijk kunt toepassen.
Theorie én praktijk
Dit schooljaar organiseer ik verschillende workshops met als onderwerpen: leren leren, aanpak van executieve functies bij slimme kinderen, de sociaal-emotionele ontwikkeling, faalangst, en slimme kleuters. De workshops bestaan uit een theoretisch deel en een praktisch deel. Het praktische deel zorgt voor een directe verwerking van het theoretisch deel. Het is leerzaam, visievormend, amusant, en soms hilarisch. De bijeenkomsten zijn afgelopen schooljaar door deelnemers als zeer prettig ervaren, concreet, to-the-point, en gemiddeld beoordeeld met een 9!
Workshops najaar 2016
Aanpak van executieve functies :
Om daadwerkelijk gebruik te kunnen maken van je intelligentie, heb je ook vaardigheden nodig. Deze vaardigheden noemen we executieve functies. Maar wat houden deze executieve functies nu precies in? Waar dienen ze voor? Hoe belemmeren zij het slimme kind? Hoe herken je deze functies, en wat is de juiste aanpak hiervan? Deze workshop geeft je inzicht in de toepassing van de executieve vaardigheden, en geeft je handvatten hoe je deze vaardigheden kunt ontwikkelen en trainen.
Zaterdag 1 oktober 2016 in Utrecht (adres: Nieuwegracht), van 10.00 – 12.30 uur.
De kosten per workshop bedragen € 90,- per persoon, inclusief koffie en thee.
Interesse?
Bel of mail mij voor meer informatie of om je aan te melden.
Ontdekken met water en een glas
Tijdens het eten en drinken zitten alle kleuters te genieten van het meegebrachte lekkers. Ze praten met elkaar en hebben geen oog voor de juf. Ik heb een glas voor mij staan met water. Met een natgemaakte vinger wrijf ik over de bovenrand van het glas. Rondje na rondje. Er klinkt een zacht geluid. Eerst hoort niemand het, maar al snel kijkt er een kind rond. ‘Wat is dat voor geluid?’ Ook de anderen horen nu iets, iedereen is stil. Verbaasde blikken.
‘Jij doet dat, juf!’
‘Ja, ik doe dat. Maar hoe denk je dat het komt dat er geluid is?’
De kleuters voorspellen, willen proberen, ervaren, weten en begrijpen. We gebruiken andere materialen; de kinderen bedenken steeds weer nieuwe variaties. En nieuwe vragen. We bespreken wat we ontdekt hebben (met een dik glas gaat het niet, als je vinger droog is werkt het ook niet). En we ontdekken dat nog veel meer materialen geluid maken. Met al die materialen maken we een heus orkest.
Door nieuwsgierigheid te wekken, veel vragen te stellen kun je met behulp van simpele materialen uitdaging brengen in je lessen in de klas. Wil jij hier meer van weten? Schrijf je dan in voor de kleuterworkshop “Slimme Kleuters” op 14 mei.
Bureau Flore – Monique Jonkers
06 46 388 469
Voorstraat 122 – 4153 AN Beesd
Rauwenhofflaan 208 – 3571 HP Utrecht